woensdag 15 mei 2024

Alde 2910



Tijdens de laatste trip begon de vloeistof van de Alde 2920 kachel, ook wel Lange Jan genaamd, te koken en later bleef waarschijnlijk door de oververhitting ook de gasafsluiting hangen.
Nu had ik gelukkig voor een jaartje terug een tweedehandsje op de kop kunnen tikken, want een complete brander set wordt op internet wel aangeboden, maar helaas geen enkele leverancier kon er mij er één leveren.


Dus heb ik de brander set van een Alde 2925, die bijna exact hetzelfde is verwisseld met onze oude die er inmiddels ook al wat minder gaaf uitzag.



Tevens ook de vloeistof maar vervangen die er inmiddels al 6 jaar inzat.
Alde raad aan dit eens in de twee a drie jaar te verwisselen, maar de oude antivries zag er tot op heden nog netjes uit ondanks dat de kachel bij ons veel gebruikt wordt.
Bij de Alde servicecenters hebben ze daar een speciaal apparaat voor, maar het prijskaartje wat ik hoorde was tussen de €350 en €900 euro en 25 liter antivries had ik voor €95 op internet gevonden, was voor onze camper 23 liter nodig.


Door het zelf te doen kan je je zelf flink wat besparen, nu had ik bij de vorige verversing de vloeistof via het drukvaatje in het systeem gevuld en nadien nogal wat moeite om de lucht eruit te krijgen.


Dat heb ik dit keer anders gedaan en werkte vrij goed.
Links onder de camper zit een kraantje om de vloeistof af te tappen en die heb ik ook gebruikt om van onderuit het systeem weer te vullen, dan druk je de meeste lucht wel naar boven.
Heb de camper wel achter op blokken gezet omdat het hoogste punt in de leiding achter in de slaapkamer zit.



Om te vullen heb ik een trechter aan de slang verbonden en ter hoogte van het drukvat aan de ladder gebonden, als dan de vloeistof niet meer stroomt zit het op gelijk niveau van het drukvat.



Nadien had ik bij twee keer alle 8 ontluchting nippels te ontluchten het systeem luchtvrij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten