donderdag 6 september 2018

Luchtventielen

Door het plaatsen van een grotere dieseltank kwamen de luchtleidingen naar de luchtventielen van het opstapje en de schuif van de zwartwatertank in de verdrukking.


Het open kastje was toch al een stofvanger, dus deze er onder weg gesloopt.


Wie wat bewaard heeft wat (ook veel onzinnige troep ☺), dus had ik nog een mooie oude metalen koffer van een boormachine wat nu prima te gebruiken was als kastje voor de ventielen.


Er was nog een mooi plekje over achter het opstapje tegen de chassisbalken.



Na een laatste controle van de afdichting van de leidingen, blijkt na een paar dagen van stilstand dat er bijna helemaal geen luchtverlies is.


zondag 22 juli 2018

Dieseltank

Sinds wij in bezit zijn van onze Clou mij al geërgerd aan het moeilijk vullen van één van de twee tanks door een te kleine vulopening.
Kan ik de grote tank makkelijk vullen met een vrachtwagenpistool, de klein lukt met een klein pistool half in geknepen nog moeilijk plus het dubbel vullen van de tanks was ik ook wel klaar mee.
Na lang zoeken toch nog een tweedehands tank gevonden met de afmetingen die er onder past en een inhoud van 275 liter bij een sloperij in Noord-Brabant, de meeste vrachtwagentanks passen niet omdat ze te hoog zijn.
Dus de twee oude tanks er onderuit gesloopt.





De tweedehands tank is van binnen puntgaaf, dus geen roest.
Op de buitenkant zaten op de hoeken aan de voorzijde een paar kleine roestplekjes, deze behandeld en de tank voorzien van een nieuw laagje verf.



De originele tankophanging was niet meer aanwezig, bij een sloperij bij ons in de regio een setje gevonden en op maat gemaakt. 

+




De aanzuigunit voor de standkachel afgedopt met een paar bouten.


Doordat de tank eigenlijk iets te breed is komen de luchtleidingen van het ventielenkastje aan de achterzijde een beetje in de knel.



Dit kastje heb ik verwijderd en ga ik achter het opstapje tegen de chassisbalk monteren.
Zo zit de tank mooi op zijn plaats.




zondag 18 maart 2018

Tafelpoot


Voor de verbouwing van de camper had ik een in vier zijden verstelbare tafelpoot aangeschaft,  merk STLA, Planet uno.


Na 6 jaar gebruik waren de stalen geleide wieltjes toch ingesleten op het aluminium en begon de tafel te wiebelen.
Dus alles gedemonteerd.




Bij de betere bouwmarkt en paar stalen laderails gehaald en deze op maat gemaakt.


Om wat vrije ruimte voor de rail te krijgen en paar vullatjes gebruikt.



Eerdaags de camper weer uit de stalling halen en de tafel monteren en dan het Paasweekend testen.


zondag 11 juni 2017

Wielmoersleutel

Na ongeveer 7 jaar dat we onze camper in bezit hebben gelukkig nog geen bandenpech gehad en liever houden wij dat zo.
Recentelijk wilde ik de remtrommels er wel eens afhalen en de boel reinigen en controleren, helaas bij de eerste poging brak deze al af, na een poging met een goedkope grote kruissleutel waarvan de dop bleef staan en rest wel wilde draaien maar gestopt.
 
 
Het zat mij niet lekker om op vakantie te gaan met reservewiel en zonder gereedschap om deze te wisselen.
Dus op naar de betere gereedschapshop en losse elementen van 3\4 dopsleutelset aangeschaft.
Gelukkig lukt het hier wel mee, kost wat, maar dan heb je ook wat.
 
 
 
Om dit alles voor het grijpen hebben liggen, mocht het ooit nodig zijn, heb ik van pvc pijp opbergkokers op maat gemaakt en deze onder het blad voor de buitenkeuken gemonteerd.
 
 
 
Nu lig dit alles mooi bij elkaar in één opbergvak samen met de krik en oprijblokken.





maandag 21 november 2016

Keukenlade

De keukenlade's in onze camper waren al redelijk in vakken verdeeld, maar nog niet helemaal naar mijn keukenprinses haar zin.
Eerst de besteklade maar netjes van vakjes voorzien, aan de zijkant van de lades zat al een verdeling, dus wat plankjes op maat maken en het bestek lig nu mooi gesorteerd.
 
 
De deksel van de pannenset lagen ook altijd nog los in de lade, de pannen zijn zonder de deksels gestapeld.
Wat triplex plankjes op maat gemaakt, voorzien van dopjes om het rammelen en beschadigen te voorkomen.
 
 
Dit op kleine latjes gelijmd door deze eerst voorzien van inkepingen op maat.
 
 
En de deksel hangen mooi geordend.
 
 

donderdag 30 juni 2016

Oven

Op ons verlanglijstje stond nog een oven, recent een leuk klein gasoventje op marktplaats gevonden.
 
 
Dit rekje verwijderd, de opening uitgemeten en de zaag maar in de wand gezet.
 
 
De kast waar de oven in komt is voorzien van een verwijderbare achterwand waarachter stroom en  afvoer pijpen lopen.
 
 
 
Bij het verwijderen van deze wand was op de bruine afvoerpijp al te zien dat er lekkage is geweest en die sporen vond ik ook op de bovenste legplank waar geen zicht op was.
 
 
Toch eenmaal bezig dit probleem ook gelijk maar aanpakken, de oude pijpjes op het dak zijn net zo oude als de camper en na 30 jaar hadden ze hun beste tijd wel gehad.
Bij het verwijderen sneuvelde er eentje, dus allebei vervangen voor nieuwe en lekker in de verse kit gezet.
 
 
Toen we de camper aanschaften was de kast een hangkast en dit had ik al deels tot legkast gemaakt.
Dus wat extra plankjes gezaagd en deze voorzien van radiatorfolie i.v.m. de warmte die de oven afgeeft.
De oven zelf heeft aan de achterzijde een mogelijkheid om een warmteafvoer op te maken, mijn idee is dat bij zo'n kleine oven met een rechtstreekse afvoer met ventilator, er meer warme lucht wordt afgevoerd dan dat er in de oven blijft.
Zonder afvoer gaat de warme lucht via kleine roosters aan de voorzijde de camper in, bij zomerse temperaturen heb ik dit liever niet en had van enkele camperaars al gehoorde dat de kast rondom de oven ook behoorlijk warm wordt.
Dus kies ik voor de oven op te sluiten  en hier een afvoer op te maken met ventilator.
De ventilator kan dan de lucht via de kleine roosters aan de voorzijde aanzuigen en dan de warme lucht rondom de oven afvoeren.
 
 
 
Afvoerpijpje gemaakt met stuk kachelafvoerpijp aan de achterzijde.
 
 
Computerventilator op gemonteerd.
 
 
Bij het plaatsen van een nieuwe kookplaat  had ik al een extra aansluiting gemaakt achter de drukregelaar van 30 mbar.
De nieuwe apparatuur heeft een gasdruk van 30 mbar en onze oude camper heeft nog 50 mbar.
Achter deze drukregelaar ga ik ook de oven aansluiten, de koperen leiding kan mooi via de achterwand naar de oven geleid worden.
 
 
De afvoer bij de bestaande afvoer van achter de koelkast aangesloten, die daar volgens mij weinig dienst deed.
Voor de koelkast zitten er al roosters in de wand en een aparte rookgasafvoer.
 
 
De wanden ook nog even voorzien van radiatorfolie.
 
 
Om de oven niet direct in contact te laten komen met de bodem, de onderplaat voorzien van aluminium kokertjes.
 
 
De klepjes in de achterwand verwijderd, zodat de warme lucht naar achteren kan worden weggezogen.
 
 
 
Schakelaar voor de ventilator geplaatst. 
 
 
Dan kan alles worden aangesloten en controleren op gasdichtheid.
 
 
Plaatje aan de zijkant dicht gemaakt.
 
 
En klaar.
 
 
Komende week maar eens testen.
 
 
En hij bakt ze mooi bruin.